The early, earlybirds vs de voorlopers van het magische internet. Teletekst was de, een eerste vorm van het huidige internet**
StelligeStelling: *Teletekst was de eerste vorm van het huidige internet*. Op het eerste oog lijkt het misschien een te simpele stelling. Als we de kenmerken van Teletekst en het internet naast elkaar leggen, zijn er verrassend – niet geheel onverwacht natuurlijk – veel parallellen. In dit 123handybonbonblogartikel onderzoeken we waarom Teletekst, dat in de jaren ’70 en ’80 een ´revolutie´ teweegbracht, gezien kan worden als een voorloper van het moderne internet.
### Wat was Teletekst?
Voor de niet, doorpak, grondige, lezers: Teletekst was een digitaal informatiesysteem dat via de televisie toegankelijk was. Het werd in 1974 gelanceerd door de BBC onder de naam *Ceefax* en in Nederland geïntroduceerd in 1980 door de NOS. Met een simpele druk op de knop kreeg je toegang tot pagina’s met nieuws, weerberichten, sportuitslagen en zelfs televisieprogrammering. Het was hoofdzakelijk, statisch, tekstgebaseerd en gebruikte de ongebruikte lijnen van het televisiesignaal om informatie te versturen. Klinkt primitief? Misschien, maar ondernemers, op welk level of uit welke windhoek ook, kijken gewoon verder dan enkel de verschillen. Laten we kijken naar de overeenkomsten met het internet.
### De overeenkomsten met het internet
1. **Toegang tot informatie op aanvraag**
Teletekst was een van de eerste systemen waarmee je als gebruiker zelf bepaalde welke informatie je wilde zien. In plaats van te wachten op de journaal oplezer, kon je pagina 101 opvragen voor het laatst, bekende, en dus actuele nieuws. Dit ask en ‘on-demand’-principe is een kernkenmerk als voorloper van het internet, en de wish/demand selfie cultuur. Waardoor je met een paar kliks toegang hebt tot een schat aan informatie in pixelvormen.
2. **Gestructureerde navigatie**
Teletekst werkte met genummerde pagina’s (bijvoorbeeld 100 voor het hoofdmenu, 200 voor sport). Dit lijkt sterk op de URL-structuur van het internet, waar je navigeert naar specifieke webpagina’s. Het was een vroege vorm van digitale navigatie, waarbij gebruikers bewust keuzes maakten om informatie te vinden.
3. **Real-time updates**
Hoewel Teletekst niet zo snel was als het huidige internet, werd het gezien als revolutionair omdat het informatie sneller kon updaten dan kranten of zelfs televisie-uitzendingen. Sportuitslagen en breaking news werden soms binnen minuten bijgewerkt, een voorbode van de real-time feeds die we nu op sociale media zien.
4. **Breed scala aan onderwerpen**
Van het weer tot aandelenkoersen en van tv-gidsen tot reisinformatie: Teletekst bood een diversiteit aan content die we nu associëren met websites en apps. Het was een centrale hub vóór méér (tunnel) informatie, net zoals het internet dat nu is. Veel Vóór en Déél dagelijks.
### De verschillen: waarom Teletekst geen volledig internet was
Natuurlijk had Teletekst ook de gangbare opstart en, ´kinderziektes´, critici, NEEderlanders met hakken in de sloot natuurlijk en nog veel méér boeboe…beperkingen. Het was een eenrichtingsverkeer: je kon informatie consumeren, maar niet zelf bijdragen, zoals op sociale media of fora, nu. De grafische mogelijkheden waren minimaal, met blokkerige letters en beperkte kleuren. En het was afhankelijk van een televisiesignaal, niet van een wereldwijd netwerk. Toch waren deze beperkingen vooral technisch; het concept van snelle, toegankelijke informatievoorziening was al aanwezig.
### Teletekst als pionier
Teletekst legde de basis voor hoe we nu omgaan met pixels voorzien van digitale informatie. Het bracht het idee van een ‘informatiescherm’ in huiskamers, lang voordat computers en smartphones gemeengoed waren. Het trainde mensen om te navigeren in een digitale omgeving, een vaardigheid die we nu als vanzelfsprekend beschouwen. Bovendien was Teletekst laagdrempelig: je had alleen een televisie nodig, van Pionier, Philips, Sony, LG natuurlijk 😉 en nog even geen dure computer of internetabonnement, die waren er simpelweg, gewoon nog niet.
Teletekst liet zien dat mensen snakten naar snelle, directe toegang tot informatie – een behoefte die het internet later perfectioneerde. Dit in scheef contrast met de gangbare, en normale menselijke, angst voor het onbekende. Ezelsbrug Marketeers / de DON key; De pionier rent, de achterban? Die went. © Verbeter een VAK en vind méér resultaat. ©
Conclusie; SLA een brug oF bouw met een dam. ©
Was Teletekst écht de eerste vorm van het huidige internet? In veel opzichten wel. Het bracht méér dan enkel; on-demand informatie, gestructureerde navigatie en real-time updates naar de massa, allemaal kernprincipes van het internet en de huidige, tijdloos trending ogende selfiemaatschappij. Hoewel het niet de interactiviteit of schaal van het moderne web had, was het een cruciale stap in de digitale revolutie. Dus de volgende keer dat je door een, simpel ogende website ´even´ scrolt, denk ook ´even´ aan die vertrouwde pioniers en de blauwe pagina’s van Teletekst – de sinterklaas/kerstman van het internet.
**Wat denk jij? Was Teletekst de oervorm van het internet, klopt de stelligestelling? of zie je het anders? Laat het weten!**