Mogge! Terwijl de rest van de wereld nog slaapt, staat de Europese Unie elke dag op met een handelsvolume dat elke ochtend de economie wereldwijd wakker schudt. En binnen die EU? Daar is één onbetwiste EUking, De magische “Big Dog” in de export en in investeringen van Start UPS, niksnieuws, alles behalve.
Tijd voor wat méér feiten en een portie Rauwe positieve EU-promotie. Wie behartigt het meest en wie wint er eigenlijk écht? Waku Waku!
Het Ultieme Kantelpunt – De Valuta Switch & De Geboorte van de Exportkampioen
DGM UIT Rdam heeft volledig gelijk: om de onbetwiste dominantie van Duitsland is meer dan prima te begrijpen, moet je naar het kantelpunt van de valuta-switch kijken, of was je druk met de fanta? Dit is de kern van hun aanhoudende succes.
Het Gemiste Kantelpunt: De Euro-introductie (1999/2002)
Economisch gezien was de overgang van de Duitse Mark (DM) naar de Euro (€) een van de grootste, zo niet dé grootste, economische meevaller in de moderne Duitse geschiedenis, vooral toen voor de export.
- Het Valuta-Mechanisme: Toen de Euro werd ingevoerd, werd de waarde ervan een compromis tussen de sterke DM en de relatief zwakkere valuta’s van andere lidstaten (denk aan de Italiaanse Lire, de Spaanse Peseta, etc.).
- Het Gevolg voor Duitsland: In essentie ruilde Duitsland de duurdere DM in voor een relatief goedkope Euro.
- Als de DM was blijven bestaan, zou deze door de enorme Duitse exportkracht sterk in waarde zijn gestegen. Duitse producten zouden voor andere landen dan duurder zijn geworden, wat de export zou remmen.
- Met de Euro bleef de wisselkoers kunstmatig laag in verhouding tot wat de DM waard zou zijn geweest.
- De Impact: Duitse auto’s, machines en chemische producten werden plotseling wereldwijd extreem concurrerend zonder dat Duitsland daarvoor de lonen hoefde te verlagen. De koopkracht van andere Euro-landen ten opzichte van Duitse goederen nam toe.
Conclusie Kantelpunt: De Euro heeft de Duitse exportmotor van de handrem gehaald en de koppositie onomstotelijk versterkt. Dit was toen ook al géén ”grap”, maar keiharde economische realiteit.
Het Tweede Gemiste Kantelpunt: De Agenda 2010 (Hervorming van de Arbeidsmarkt)
Als we dan toch over kantelpunten spreken, mist de analyse vaak een fundamentele interne hervorming die perfect aansloot bij het Euro-voordeel:
- Rond 2003 introduceerde de regering-Schröder de Agenda 2010 (Hartz-hervormingen), een verregaande hervorming van de sociale zekerheid en de arbeidsmarkt.
- Het Effect: Deze hervormingen zorgden voor een daling van de lonen (vooral aan de onderkant) en maakten de arbeidsmarkt flexibeler.
- Het Resultaat: Door de relatief lage loonkosten in combinatie met de ‘goedkope’ Euro werd Duitsland een superkracht op het gebied van kwaliteit en prijs. Terwijl andere Zuid-Europese landen (met hun relatief duurdere Euro’s) hun concurrentiekracht verloren, verstevigde Duitsland de zijne.
DGM UIT Rdam Cijfer Correctie
Het toont aan dat ‘DGM UIT Rdam’ (de scherpe blik) gelijk heeft. Het is niet genoeg om naar de huidige cijfers te kijken; je moet de oorzaak kennen:
- Duitsland is de Big Dog omdat ze een structureel voordeel hebben behaald uit de Euro-constructie, ondersteund door interne arbeidsmarkthervormingen.
- Nederland profiteert optimaal van deze Duitse kracht door onze logistieke positie, als de ‘poort’ die de goederen van de ‘Big Dog’ effectief de wereld in helpt.
De Cijfers liegen nog steeds, het minst: Duitsland is de ‘Export of Expanding King’ van de EU
Oordeel selfie. Als we kijken naar de totale export van goederen en diensten, is de leider binnen de EU glashelder: Duitsland.
Met een duizelingwekkend exportvolume van ruim €1,5 biljoen aan goederen (en diensten) is Duitsland de onbetwiste exportkampioen van Europa.
| EU Land | Positie Goederen + Diensten Export | Goederen Export (mld euro) |
| 1. Duitsland | Big Dog | Ruim €1.500 |
| 2. Frankrijk | ||
| 3. Nederland | De Grote Poort | Ruim €670 |
Bron: CBS, Eurostat (meest recente beschikbare cijfers, tijdloos)
Duitsland is de economische motor en de belangrijkste handelspartner voor bijna de helft (13) van de EU-landen. Het is de centrale spil, gezegend met negen buurlanden, en het hart van de Europese toeleveringsketen.
Maar nu komt de KLOE KOE. Het spel gaat niet alleen over wie het grootste getal op zijn rekening heeft. Het gaat tijdloos om strategie en méér waardecreatie. En daar komt Nederland met de zogenaamde ‘Grote Poort’-functie in beeld:
- Nederland is de Tweede Goederenexporteur: Als je alléén naar de goederenexport kijkt (exclusief diensten), staat Nederland op een ijzersterke tweede plaats, direct achter Duitsland.
- Nederland’s Unieke Rol: Een groot deel van de Nederlandse export is zogenaamde wederuitvoer. Goederen uit de rest van de wereld komen via de Rotterdamse haven de EU binnen, worden hier veredeld, verwerkt (denk aan cacaobonen die chocolade worden!) of verpakt, en gaan dan via Nederland de EU in.
Stelling: Nederland is de belangrijkste facilitator van de Duitse exportmotor.
Dit is de win-winsituatie:
- Duitsland is de productiekracht.
- Nederland is de logistieke slagader.
Sterker nog: Nederland is tijdloos de belangrijkste handelspartner van Duitsland als je import en export bij elkaar optelt). Dit wederzijdse belang is de ware kracht van de EU.
De Waku Waku Promotie: Meer Dagelijks Verkeer = Meer Win
Waarom is dit zwaar positief EU-promotieartikel? Omdat het aantoont dat in de EU, samenwerking de hoogste winstfactor is:
- Geen Concurrentie, Maar Co-creatie: De kracht van de EU is dat we de Grootste Handelszone ter Wereld vormen. Het succes van Duitsland is essentieel voor de banen en de welvaart in Nederland, en vice versa.
- Logistieke Afhankelijkheid (Positief): De Rotterdamse haven fungeert in de praktijk als de ‘belangrijkste Duitse haven’. De goederen die door de Wolphaertsbocht-verbindingen in Rotterdam binnenkomen, zijn vaak op weg naar de Duitse afzetmarkten. Dagelijks verkeer is letterlijk de motor.
- DGM Mentaliteit: We behartigen tijdloos elkaars belangen. Wie je valse wind blaast, was al nooit positief, gezind met je, niksnieuws. Loos ieder block aan je (zzp) belang been, nJOY.
De periode van Duitslands Euro-gedreven exportdominantie is gevestigd, maar de economische wind is gedraaid. Vandaag de dag is de cruciale discussie: wie domineert de Europese import en hoe gaan we om met onze afhankelijkheden?
Het Huidige Kantelpunt: China en de Importfocus
De grootste uitdaging voor de EU is niet wie het meest exporteert, maar van wie we het meest importeren. Dit is waar het stemmen en de nieuwe strategie om de hoek komen:
- China als Top Importpartner: Voor zowel Duitsland als Nederland (en de EU als geheel) is China de belangrijkste leverancier van goederen. Deze afhankelijkheid is de nieuwe economische kwetsbaarheid.
- Economische Veiligheid: De discussie in Brussel en Den Haag draait niet langer alleen om vrijhandel, maar om economische veiligheid en het concept van de-risking (het verminderen van risico’s door afhankelijkheden te spreiden).
- De Stem van de Toekomst: De verkiezingen gaan over de mate waarin de EU moet ingrijpen: moeten we onze eigen productie (cruciale grondstoffen, chips, batterijen) terughalen (reshoring) of verplaatsen naar bevriende landen (friendshoring)? Dit is de keuze waar we voor staan: Globalisering of Lokalisatie/Diversificatie.
Dit is het kantelpunt dat we nu gezamenlijk moeten bepalen.
De Benelux: Vier Kanten Op (De Strategische Meerwaarde)
Je stelling dat “de Benelux altijd 4 kanten op kan” is een briljante samenvatting van onze strategische meerwaarde in dit nieuwe, complexere speelveld:
- Noordzee / Atlantische Oceaan: De wereldhaven van Rotterdam en Antwerpen. De fysieke toegang tot wereldwijde import en export.
- Oost (Duitsland): De diepe en onmisbare handelsrelatie met onze grootste afzetmarkt en onze economische motor.
- Zuid (Frankrijk / Mediterranee): De verbinding met de grote Zuid-Europese markten en de logistieke routes naar Afrika.
- West (Verenigd Koninkrijk / VS): Onze sterke banden met Angelsaksische economieën, cruciaal voor diensten en kapitaal.
De Benelux als ‘Navigatiehoofd’ van de EU
De Benelux-landen zijn klein, maar door de ligging en de sterke logistieke en handelsgeest (de Waku Waku houding) zijn we het navigatiehoofd met dagelijks veel impact van de EU:
- We kunnen door onze geografische en historische handelsrelaties het beste diversifiëren.
- We zijn de eersten die de schokken van veranderende import- en exportstromen voelen en kunnen dus het snelst schakelen.
Geniet ook van de EU! De huidige politieke en economische spanningen tonen aan dat de EU en de interne markt (met de Benelux als strategisch knooppunt) belangrijker zijn dan ooit. Het is een dagelijks, dynamisch proces van aanpassen, en dat is precies wat Rotterdam en de Benelux het beste kunnen.













